Forside » Budgetproces - ikke alt er ens i andre kommuner

Budgetproces - ikke alt er ens i andre kommuner

Når vi om få dage fejrer juleaften, så tror jeg de færreste af os er særlig åbne over for at lave alt for meget om på, de måde vi hver især plejer at fejre det på. De fleste synes nok, at netop deres måde at holde jul på, er den helt rigtige . Men egentlig laver vi jo tit om på vores traditioner, når der sker familiesammenlægninger, når vi får børn og så videre. I de situationer blandes traditioner og nye opstår.

Jul og budgetproces er ikke noget man tit forbinder med hinanden, men det er alligevel lidt det samme. Hver kommune har netop sin proces og det kan være svært at forstille sig det grebet anderledes an end man plejer.

Sammen med borgmesteren har jeg været på en kort studieturne i tre andre kommuner for at tale med borgmester og kommunaldirektør om, hvordan de griber deres budgetproces an. Og resultaterne har været ret overraskende for mig, jeg havde egentlig ikke forestillet mig, at der var så markante forskelle på, hvordan kommunerne går til budgetlægningen.

Vi besøgte Faxe kommune, der har en udpræget tradition for at holde borgermøder som en del af budgetprocessen, nærmest sådan lidt valgkampsmøde med afstemt taletid til hver gruppeformand. Borgermøderne holdes forud for de egentlige budgetforhandlinger og indtryk fra borgermøderne arbejdes så ind i budgetmaterialet. Faxe har ligeledes en ret forpligtende proces i forhold til inddragelse af MED-siden, hvor det er aftalt hvor mange midler, der skal findes område for område og hvor de enkelte MED-udvalg tager aktivt del i processen.

Næste besøg var i Høje Taastrup, hvor processen i høj grad er koncentreret om byrådet. Budgetprocessen er et byrådsanliggende var borgmesterens opfattelse og derfor har man i kommunen flere processer for hele byrådet hen over året. Det er således det samlede byråd, der sorterer i forslagene til udvidelser, effektiviseringer og besparelser. Den proces starter ikke op i fagudvalgene, men i en proces, hvor det samlede byråd forholder sig til administrationens bud på effektiviseringer, besparelser og udvidelser. Resultatet af byrådets prioteringer danner grundlag for det  1. behandlingsbudgettet og de efterfølgende forhandlinger.

Sidste stop var Helsingør, der havde en helt tredje måde at lave budget på. Før sommerferien har borgmesteren møder med alle partier for at danne sig et indtryk af, hvor partierne står. Disse møder følges eventuelt op med en ny møderække lige efter ferien. Input fra disse møder danner sammen med en række budgetanalyser, grundlaget for et to dages budgetseminar for hele byrådet, direktionen og chefgruppen. På seminaret laves der en budgetaftale. Man har altså ikke nattemøder i løbet af flere dage, men to intensive dage, hvor hele byrådet og den øverste ledelse på forskellig vis er med til at lave en aftale om budgettet. Seminaret er således stedet, hvor man har fokus på budgettet, der er således ikke forudgående temamøder eller andet. På seminaret gennemgås rammer, udfordringer og muligheder og man laver en aftale og efterfølgende aftaletekst – ret vildt!

Fælles for alle kommuner var, at man aktivt bruger budgetseminarer med god tid til både fælles drøftelser, gruppedrøftelser samt administrative oplæg. Ligeledes er det interessant at se, hvordan administrationen spiller en aktiv rolle i forløbet, eksempelvis sidder kommunaldirektøren med til forhandlingerne i både Helsingør og Høje Taastrup.

Processerne i de tre kommuner er på mange punkter anderledes end i Greve, selv om der naturligvis også er lighedspunkter, men det er i sig selv jo ikke et argument for, at vi skal lave vores processer om. Imidlertid har det været interessant at få åbnet øjnene for, at man kan gribe tingene anderledes an og måske er der elementer, der hen af vejen sniger sig ind som nye traditioner i Greve – det må tiden vise.

Jeg tror bestemt ikke, at det er sidste gang vi laver en sådan studieturne. Det har på alle måder været givtigt at tale med tre andre sæt af borgmester og kommunaldirektører om deres gode og dårlige erfaringer. Disse samtaler har styrket vores egne overvejelser og har givet nye ideer.

Måske skal vi på en eller anden vis understøtte, at vi generelt i kommunerne bliver bedre til at besøge hinanden. Vi bruger rigtig meget tid på rapporter, analyser, nøgletal mv. fx fra KORA, men vi skal ikke undervurdere værdien af de små tætte samtaler med andre i samme position og situation som en selv.

Claus

Kommentarer

SKROTPRISER

SKROTPRÆMIE PÅ SKROTBIL OG BRUGTBIL

Skrot din bil – Høj præmie! Sælg ikke før du har snakket med os. Skrotbiler

afhentes samme dag. Høj Skrotpræmie for din Skrotbil. Personbiler, Varevogne,

4×4, Brugte biler. Vi betaler altid Kontant for Skrot bil og dækker hele landet.

Afmelding af nummer plader og forsikring er med i vores service når vi

udbetaler skrotpræmien for din skrotbil. Høj Skrotpræmie hos Skrotbilerne. Vi

udbetaler Danmarks Højeste Skrotpræmie for din Skrot Bil. Vi køber skrotbiler,

SKROTPRISER

SKROTPRÆMIE PÅ SKROTBIL OG BRUGTBIL

Skrot din bil – Høj præmie! Sælg ikke før du har snakket med os. Skrotbiler

afhentes samme dag. Høj Skrotpræmie for din Skrotbil. Personbiler, Varevogne,

4×4, Brugte biler. Vi betaler altid Kontant for Skrot bil og dækker hele landet.

Afmelding af nummer plader og forsikring er med i vores service når vi

udbetaler skrotpræmien for din skrotbil. Høj Skrotpræmie hos Skrotbilerne. Vi

udbetaler Danmarks Højeste Skrotpræmie for din Skrot Bil. Vi køber skrotbiler,skrot din bil

Tilføj kommentar